"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)

25 November 2009

Semoga Allah Merahmatimu

Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah, hari ini 25 November 2009. Ulangtahun kelahiran sayangku, hihihi. Insya Allah, ana pun tidak tahu mahu memasak apa yang istimewa buat sayangku, tetapi yang pastinya ana perlu masak supaya kami 3 orang anak perempuan yang tertinggal di rumah tidak kelaparan. Hik hik hik. Tetapi... Hati ini kan sebenarnya macam sayu jer baca satu kiriman sms dari jauh, waaaa... jauh mesej tu terbang ke atas laut, silap-silap mesej tu naik flight sebab pending jerk. Huhuhu... *_*

Mesej yang dihantar malam tadi, baru pagi ini sampai pada ana. Wah, terharu sungguh membaca mesej itu, tanpa sedar ada air mata yang ngengada nak mengalir. Ini air mata gembira (hoho, kantoi lah ana), semoga penghantar sms itu juga dalam keadaan seperti yang dia harapkan untuk ana. Insya Allah. Ana rasa gembira kerana dia bahagia... Cecece, terharu la.

Ini lah pic birthday girl.


Apa yang BeZa...?

Tudung Biru : Gambar awal tahun 2009
Tudung Pink : Gambar akhir tahun 2008

Bezanya -

[1] Usianya berbeza 1 tahun
[2] Semakin gebu jer pipinya [clap2 to her sister yang menjaga dengan penuh kasih sayang, ngeh ngeh ngeh]
[3] Semakin tinggi, of course la kan
[4] Semakin manja [penat nak layan]
[5] Semakin banyak permintaan [hadiah tahun ni tak beli larh, kikikiki]
[6] Dah reti mengomen orang [ni yang nak kene piat neyh!] ^_^
[7] Berfikir agak matang berbanding usianya
[8] Agak suka bergaya berbanding dahulu
[9] .... sambung sendiri Very Happy

To my beloved youngest SISTER, this dedicate [entry] for you, hope you will read it slowly... ^_^

. Semoga ALLAH merahmati kehidupan mu .
. Diberikan usia yang panjang dan berkat .
. Diberikan ilmu yang bermanfaat .
. Diberikan akal yang waras .
. Diberikan iman yang sempurna .
. Diberikan kelapangan amal yang sahih .
. Diberikan NuR pada hati .
. Diberikan kerajinan untuk menjaga al-Quran .
. Diberikan kelapangan untuk membaca .

Sungguh ku terharu, sedang menyiapkan beg untuk pulang ke kampung bagi menyambut Eid, ana sedang mencari tudung. Abi cakap ; 'Jangan lah pakai tudung hitam, cari yang ceria sikit'. Hmmm, sebagai penasihat memang kata-kata abi benar. Supaya tidak nampak 'menakutkan', jadi tudung berwarna cerah menjadi pilihan. Raya kan, kena ceria sikit. Bukan di Tanah Arab pun kan kan kan? lol!

"Nanti kan, adik dah besar... Adik pun nak pakai purdah juga."

Ana... er... er... er...

Lilypie Kids birthday Ticker

Semoga Allah merahmati dirimu adikku. Yeyh, insya Allah nanti beli hadiah ye. Tak ada lain dah rasanya budak kecil ni berhajat kepada sebuah benda yang dinamakan B.U.K.U ^_^

... selamat menyambut Eid Adha ...

p/s: Entri akhir sebelum pulang ke kampung Very Happy

Read more...

23 November 2009

Langkah Terhenti

Bismillahirrahmanirrahim.

Tiap anak Adam pasti banyak melakukan kesalahan dan sebaik-baik pelaku kesalahan ialah yang bertaubat.


Ana mencari momentum penulisan. Sedang merangka jalan cerita Pohon Cinta Madinah yang terhenti seperti bekunya hati dan perasaan ana ketika ini. Ana tidak tahu selama mana masa yang bakal diambil bagi menyiapkan keseluruhan cerita Pohon Cinta Madinah. Idea mencurah-curah seperti ke atas daun keladi, seakan tidak membekas dijiwa ana. Ana tidak suka menukilkan apa yang tidak lahir dari hati ana walaupun yang lahir dari hati ana tidak disukai orang tetapi selagi ianya lahir dari lubuk hati, ana tetap meneruskan juga.

Cerita 'Biarkan Kami Bercinta' dahulu pelbagai reaksi yang diterima, ada juga kata-kata yang menegur kerana merasakan ana sedang 'berkhayal' ke dalam dunia ana. Hihi, mahu saja ana tergelak tapi bagi mengelakkan beku pada hati maka ana tahan saja dengan senyuman. Coretan ana ialah luahan rasa, luahan pendapat dan pena yang menari adalah lahir dari cebisan hati. Ana tidak pernah memaksa sesiapa membaca tulisan ana, huhuhu.

Sesuatu yang amat terkesan dihati ana selepas menulis 'Biarkan Kami Bercinta' ialah panggilan seorang ukhti yang memang ana tahu dia sibuk dan juga sering diuji dengan masalah kesihatan. Masa menalifon juga beliau sedang tergesa-gesa, rasa macam sedang drive. Wallahua'lam.

Ukhti : Assalamu'alaikum dik Syira...
Ana : Wa'alaikumussalam warahmatullah. Kak, lama tak dengar kabar. Sihat?
Ukhti : Alhamdulillah. Macam ni lah dik... Adik sihat?
Ana : Alhamdulillah. Sihat seadanya.
Ukhti : Rindu dengan adik Syira ni. Bila nak jumpa?
Ana : Alaaaaa kak.. jangan tanya macam ni. Susah nak jawab.
Ukhti : Akak teringin nak pergi tempat Syira. Tengok roses!
Ana : Ahlan kak... Insya Allah. Datang lah.
Ukhti : Dik, tadi kan akak tergerak nak masuk blog adik Syira. Lama akak tak berkesempatan tau. Akak betul-betul tersentuh dengan kisah yang Syira coretkan. 'Biarkan Kami Bercinta' benar-benar simbolik. Akak terasa sangat, terima kasih Syira.
Ana : ...speechless...
Ukhti : Akak pernah berbual dengan seorang penulis. Dan akak rasa macam nak Syira tulis something tentang akak, akak teringin nak menulis macam Syira tapi tak pandai.
Ana : ...speechless...
Ukhti : Syira sentuh hati akak...!
Ana : Akak... Tulislah kisah akak, insya Allah Syira akan olahkan mengikut rentak tarian hati Syira membaca kisah akak. Insya Allah!
Ukhti : Insya Allah.

Selalu rindu untuk bertemu tetapi belum ditemukan.
Selalu rindu untuk bermesra tetapi belum sempat mesra.

Palbagai soalan provokasi dilontarkan kepada ana mengenai blog. Rasa serba salah untuk terus menarikan pena, tetapi abi selalu tanya sekiranya ada sesuatu yang tidak kena dengan blog. Ana seronok apabila mampu membuah tawa dan senyuman makna dari seseorang yang jauh dimata, tetapi ana tidak mampu untuk memuaskan hati semua orang.

"Adik asyik bercerita ukhti itu ukhti ini, ukhti situ ukhti sana, tak ada pun nama akak!"

Menelan pahit satu kenyataan. Terkadang ana menulis apa yang ana rasa KETIKA ITU, ana menulis mengikut momentum emosi. Saat ana pening lalat dan kelabu asap, penulisan ana juga jadi pening seperti ana. Ana tidak pandai berlakon untuk berpura-pura sentiasa ceria. Bagi ana, kalau ana tidak merasa sesuatu perasaan untuk apa ana memaksa diri untuk meletakkan diri ditempat (perasaan) tersebut. Huk huk huk.

Ana masih serba salah untuk terus menarikan pena dan kata. Tidak semua orang akan puas hati dengan apa yang ana tulis. BLOG INI TIDAK PERLU DIBACA BAGI MEREKA YANG MAHU MEMBACA SESUATU YANG ILMIAH. Ana menulis untuk mencari dan memberi inspirasi pada diri sendiri, pada mereka disisi.

"Alah, mana ada blogger ceritakan tentang keburukan. Semua cerita kebaikan macam la baik sangat. Lagi satu... Kalau cakap nak inspirasi atau motivasi, tak ada cara lain ke? Diari sendiri ke? Kenapa nak hebah kat satu dunia..."

Hik hik hik, yeyeyeye akhirnya ana rasa sangat GEMBIRA dengan soalan provokasi begini. Kerana orang yang bertanya tidak pula membaca blog ana, bahkan barangkali tidak pernah membelek perkataan-perkataan ana. Last sekali, sempat ana beri soalan angin lintang.

"Ingat ana 'jual cerita' pada umum ke? Supaya cepat dapat jodoh?"

Hahaha... Gelak juga ana akhirnya di depan komputer.

Ana tidak mencari publisiti, tidak juga mencari simpati. Pernah ke ana minta orang;

"Ziarah lah saya kat sepital, saya sakit tenat nak maaaa....(sambung je lah sendiri)"

"Tolong lah saya sakit giler nih, tak simpati ke kat saya."

Adoiyai...!

"Alah, blog niqobgirl.blogspot kan ke popular di serata alam maya... Ada link kat blog ustaz tuh, ustaz nih, ustazah... semua hebat-hebat."

Last, ana terfikir apa masalah orang ini sebenarnya. Hehehe.
Terhenti seketika langkah ana dengan soalan provokasi yang pelbagai.

Dan... Tolong, ana tidak suka ada insan-insan yang menyebarkan pelbagai cerita pada ana. Tak sukaaaaaaa!!


Stop walking... Thinking! ^_^

Read more...

20 November 2009

Ketabahan Wanita

Bismillahirrahmanirrahim.

Ana merancang tidak mahu mengemaskini blog buat seketika, ada urusan yang belum selesai. Harapan ana moga kerajinan datang mengintai untuk menyelesaikan proses mengedit buku sahabat, Allah... sungguh kemalasan sedang merajai hingga tidak mahu untuk terus meneliti bait-bait ayat itu.

Ana mahu berkongsi satu kisah. Kalau dahulu ana sangat suka membaca buku sirah para mujahidah terdahulu berulang kali hingga ada bait ayat terhafal di minda, dibukukan dalam hati kerana mereka insan yang hebat!

"Hanya insan yang hebat diberikan ujian yang hebat."

Begitulah pesan seorang guru yang sangat ana hormati. Iya, setelah meneliti buku-buku sirah para mujahidah terdahulu, terasa sungguh aroma ketabahan mereka yang lahir dari sebuah mujahadah. Wanita itu lembut sifatnya, sekeras mana pun apabila dituntun langkahnya dengan hikmah dan kena dengan sunnatullahnya insya Allah tidak susah untuk melenturkan. Ibarat kerak nasi, apabila terendam didalam air akhirnya menjadi lembut.

Tetapi, ana cuba untuk mencari kisah-kisah wanita yang menyulam ketabahan era kini. Maksud ana, sezaman dengan denyut nadi ana bergerak. Ana mahu mengintai ketabahannya agar mampu untuk dicakna, entah mengapa ana terasa sesuatu. Ana dikelilingi (alhamdulillah wa syukrillah) dengan sahabiah yang pelbagai latar belakang dan juga dengan kisah mereka yang tersendiri. Ana punya ramai sahabiah yang sakit, mungkin kerana persamaan itu kami menjadi akrab!

"Akak jangan ceritakan semua yang akak rasa kerana mereka tidak mampu memahaminya melainkan mereka duduk dan merasai sendiri apa yang kita rasa."

Hanya itu ungkapan yang mampu ana lontarkan apabila seorang kakak yang sangat sensitif jiwanya mengadu pada ana akan masalahnya. Ana juga suatu ketika dahulu sangat agresif apabila berdepan dengan kata-kata manusia, ana pernah mengangkat suara di hadapan seorang kawan lelaki yang begitu galak mendidihkan darah muda ana.

"Sekarang awak boleh mengata saya macam-macam. Once you kahwin dan ada anak, I'm not pray you yang sakit but nanti bila anak atau isteri awak yang sakit. That time you will remember what I'm saying!"

Terkedu sahabat-sahabat yang mendengar. Semua mata memandang ana, terus ana lari keluar kelas dan menuju ke tandas. Ana menangis sepuas-puas hati, arh... darah muda, begitu mudah ana melontarkan 'doa'. Lama ana diam di dalam kelas, beberapa hari membisu dari bersuara. Kawan sekelas (lelaki) yang 'dimarahi' juga entah berapa kali datang mengadap ana meminta maaf tetapi sedikit pun tidak diendahkan. Entah hari ke berapa, ana mengadu pada ummi dan akhirnya ana sendiri yang meminta maaf pada kawan tersebut.

"Sesungguhnya hati ini terlalu kerdil..."

Kemudian, ana selalu mencari seseorang untuk ana melihat ketabahannya. Ana jadi kagum pada satu susuk yang ana sendiri belum sempat untuk bersemuka. Hanya kisahnya yang membuatkan hati ana bertaut untuk mengenalinya. Mengenali kisahnya dan bagaimana dia menyulam ketabahan. Indahnya andai dapat bertemu mata, namun masih ada sesuatu yang menghalang. Ana bimbang disalah tafsir akan maksud ukhuwah kerana dirinya begitu hebat dimata ana.

Setiap orang punya kelemahan dan kekuatan, tetapi ana nampak ketabahan dalam dirinya. Di dalam jiwa perempuan yang halus itu, dia kuat dalam mujahadahnya.

Ana 'bertemu' kisah ukhti ini di dalam sebuah forum yang ana ikuti. Setiap orang pernah dan akan merasa kehilangan seseorang yang amat disayangi, kerana setiap dari kita hanyalah milik Allah Yang Esa. Seandainya kita kehilangan insan yang kita sayang, jauh lebih ramai insan lain yang lebih teruji hebat dari kita. Kuatkanlah hati dan teruslah melangkah ke depan, moga akan temu sinar di hujung jalan gelita.

Ukhti ini seorang pendidik, beliau mengajar di Sarawak di awal kariernya sebagai guru manakala suaminya juga seorang pendidik yang mengajar di Semenanjung Malaysia. Bukan jarak itu mahu ana bicarakan tetapi kisah wanita yang tabah ini menjadikan ana sungguh bersemangat untuk terus mengorak langkah! Insya Allah.

Beliau mengandung dan masih mengajar di Sarawak. Hari berganti hari. Bulan berganti bulan. Akhirnya tiba saat-saat yang semakin hampir untuk melahirkan buah hati yang selama ini hanya menjadi teman sembang seharian dikala terpisah dengan suami menjadi satu sejarah yang sukar dilupakan. Menghitung detik kelahiran bayi yang dinanti, akur akan taqdir Ilahi bahawa bayi yang selama ini sedang bergerak di dalam rahimnya sudah terhenti denyut nadi.

Dia tetap melahirkan bayi itu... Diberikan nama dan dikebumikan. Sekiranya ana tidak silap, bayi itu ialah bayi perempuan.

Kemudian, berita gembira hadir dengan kehamilan kedua. Setelah kematian anak sulungnya, pastilah anak kedua ini menjadi sinar dan penawar duka. Tiba hari kelahiran, arh.. Hari yang sangat dinanti-nantikan. Akhirnya selamat melahirkan seorang bayi lelaki yang sangat comel, ana geram melihat gambar bayi tersebut. Tetapi, inilah yang dikatakan ketentuan Tuhan.

Dihari dia menjadi seorang ibu, dia bergelar seorang balu. Setelah suaminya azan dan iqamat pengarang jantung mereka, suami dan ibubapa mertuanya mengalami kemalangan jalanraya dan meninggal dunia.

Subhanallah. Allah menghadirkan anak itu sebagai satu sinar untuk mengubati duka kala kehilangan anak pertama tetapi Allah menarik kembali pinjaman dari Nya, 3 insan yang amat istimewa dalam sekelip mata kembali di sisi Nya.

Kisah ini sentiasa membuat ana duduk dan berfikir, ana cuba meletakkan diri ana dalam situasi ini tetapi ana tidak mampu. Di hujung bicara, sering ana melantunkan bait doa 'ya Allah jangan Kau bebankan aku dengan ujian yang tak sanggup aku lalui..' dan setelah beberapa ketika ana cuba mencari watak ukhti ini. Entah kenapa satu hari yang lalu, hati ana tergerak untuk klik pada traffic hujung blog. Hati ana diam, mata terpempam pada sebuah blog yang hadir di blog ana.

Entah dalam tidak sedar, setitis demi setitis air mata mengalir... Kerana, ana akhirnya ketemu luahan hati ukhti yang sangat tabah itu di dalam blog. Ya Allah... Satu kebetulan itu ana jadikan peluang untuk terus mengenali 'perasaan' wanita hebat ini, ana yang akhirnya menangis sendirian. Setiap bait ayatnya, dia sedang menerima ujian dengan hati yang kuat. Itulah rumusan yang mampu ana berikan.

"Wanita solehah sentiasa tersenyum walau sentiasa diulit dengan ujian kerana dia amat yakin bahawa Allah sentiasa menyayangi dan menjaganya dengan rahmat Allah..." Hanya itu lirih ana. Hati yang sedang terkedu dengan apa yang sedang mata ana baca.

Ana tidak pasti sama ada ukhti akan membaca posting ini, tetapi setiap kali ana teringat akan kisah ukhti ini ana tidak dapat untuk tidak mengalirkan air mata. Hati kecil ana terusik melihat gambar anak kecil itu, semoga senyuman si anak itu menjadi penawar pada hati wanita yang tabah.

Semoga ana mampu menyulam ketabahan yang dimiliki oleh wanita ini.

"Kalau diberikan peluang untuk bersama dengan penduduk palestin, apa yang enti nak buat?"

Hati ana jadi membeku, terkedu atas lontaran soalan ini. Sungguh, ana tidak mampu membayangkan keadaan dan perasaan wanita-wanita yang sedang menerima kematian suami, abang, ayah, adik juga anak mereka atas perjuangan untuk mendapatkan keamanan. Ana tidak mampu membawa kisah Palestin, Afghanistan mahupun Thailand yang hanya berjiran dengan Malaysia kerana hati kerdil ana tidak segagah itu. Usah berdusta kita memahami apa yang mereka rasa dan lalui, kita hanya menikmati kesenangan dunia. Sedang mereka?

Hanya yang pernah menapak kedua kaki ke tanah bergolak Palestin, Thailand, Afghanistan dan lain-lainnya dapat menghidu segar haruman darah syuhada, hanya mereka mampu melihat dengan kedua mata betapa sengsaranya SAUDARA KITA!

Seandainya kita kehilangan seseorang yang kita sayang...
Sebenarnya ada yang lebih derita dari kita dengan pemergian insan tersayang.

Dari Allah kita datang,
Kepada Allah kita dikembalikan.

Read more...

19 November 2009

Sakinah Pada Layar Cinta

Bismillahirrahmanirrahim.

Pelupuk hati tenang dalam resah, mungkin sudah ku temu kepingan-kepingan puzzle yang berselerak. Alhamdulillah, moga datangnya dari Allah. Sudah-sudahlah menghabiskan air mata secara membazir begitu, tidak bagus untuk kesihatan. Insya Allah, selepas Eid Adha ana mahu meneruskan terapi tulang belakang yang sudah tertangguh semasa Ramadhan yang lalu. Insya Allah, ana kena kuatkan semangat yang luntur. Mohon doakan ana :)

Dari Allah kita datang, kepada Allah kita dikembalikan (",)

Terngiang kalam Mak Ngah yang menasihatkan supaya ana mengagahkan semangat untuk menyambung terapi tulang belakang. Kini, lutut ana juga sering terasa ngilu. Mak Ngah juga kata, ana masih muda dan masih boleh mengharap untuk kembali sihat. Insya Allah, gagahkan juga semangat dan berjanji pada ummi dan abi selepas Eid Adha ana mahu meneruskan proses terapi yang insya Allah amat menyakitkan :) Yang pahit itu jugalah yang menjadi penawar, sabarlah hati.

Bila ana duduk, bergerak sedikit saja meletup-letup tulang. Hihihi. Ahli baeyt Kak Syifa agak ngeri bila melihat ana bergerak, hehehe. Kelakar pula bila diingatkan. Kak Fara yang begitu prihatin, walaupun di tempat umum tetap juga Kak Fara usahakan untuk memberi ana meluruskan kaki dan beliau memicit-micit kaki ana.

"Irah, dah kejang kaki ni..."

Kak Syifa yang membelikan roti untuk ana jamah. Bukan tidak mahu makan berjemaah tetapi melihatkan keadaanya yang amat ramai manusia, malu pula nak makan. Itu alasan saja, sebenarnya mengerang sakit belakang dan kaki yang sudah kejang. Tetapi ana melangkah seperti biasa, chayok chayok. Beruntung kerana perubahan muka ana langsung tidak disedari oleh Kak Syifa juga Kak Fara :) Maafkan la budak comel ni ye kak.

Ya Hannan,
Denai hijau, langit biru, gunung kelabu

Bukanlah sekadar bingkai satu pemandangan
Yang menyuratkan sebuah keindahan
Tapi potret hakiki menyerlahkan kebenaran
Cermin alam yang memantulkan keindahan Tuhan

Denai, langit dan gunung
Adalah satu cubitan kasih pada satu kealpaan
Pada limpahan nikmat selaut indah
Kemana tumpahnya munajat seraut sembah?
Sekian lama melihat alam penuh teratur
Mengapa hatimu masih lupa untuk bersyukur?

Denai, langit dan gunung
Adalah pantulan lambing biasan tamsilan
Gunung… bagai pasak teguh kemurnian iman
Langit… hamparan saujana kelapangan islam
Denai… lembah subur kelembutan ihsan
Adalah citra dikanvas hati yang dihiasi…
Rasa kehambaan...

Ketika sunyi, berwacanalah diri di dalam diri
Ya Hannan, teguhkanlah imanku
Seteguh gunung itu!
Ya Hannan, lapangkanlah islamku
Selapang langit biru!
Dan lembutkanlah ihsanku
Selembut rumput di denai itu!
Nescaya bertemulah diri yang hakiki
Di kamar hati yang cinta Ilahi

Ya Allah,
Tika gagah Mu bercermin alam sepenuh
Terasa lemahku mencengkam diri seluruh
Dan kolam hatiku takkan selamanya keruh
Insya Allah!

Moga Allah redha dengan keputusanku, moga ia datang dari rahmat Allah yang mengetahui kebaikan untuk agamaku, untuk duniaku, untuk akhiratku. Insya Allah. Akhirnya, ku temu sakinah pada sebuah layar perahu cinta. Subhanallah.

Hanya pada Mu ya Allah ku sandarkan sebuah harapan...

Terangi jalan hidupku,
Dengan cahaya kasih Mu,
Pimpinlah daku dengan hidayah Mu.

~ el-faqirah ~

Read more...

18 November 2009

Liqa' Bersama Akhawat

Bismillahirrahmanirrahim.

Ana nak menyambung kisah tergantung. Pertama, mohon maaf kalau ada ayat yang memeningkan kerana ana sendiri sedang pening, hehehe. Mengenangkan budak bucuk dah ternanti-nanti je gambar liqa' maka ana usahakan juga. Menaip dengan mata yang sangat kecil, agak-agak typing error tu harap dimaafkan. Semalaman hujan lebat dalam rumah, banjir. Hihi. Waktu terakhir melihat jam pada hp, 4.46 am. Subhanallah, tidurlah mata... Tidurlah mata... Tak tidur juga. Akhirnya entah baca doa tidur kali yang ke berapa baru la selamat belayar ke alam sana. Bangun solat Subuh, berat sungguh mata. Seberat hati ini melangkah... Husnudzon je la cik Syirah, be happy!


Al-kisahnya pada hari Sabtu yang lalu. Awal pagi ana bangun basuh baju, hihihi. Semangat sungguh, selepas selesai basuh baju terus tertidur tak sedar diri. Penat yang teramat (dari sebelum basuh baju lagi). Kemudian, keluar dari rumah sewa Kak Syifa' untuk bertolak ke Taman Ilmu di Bangi juga selepas selesai solat Zohor. Tunggu bas, naik train, tukar train di KL Sentral dan meneruskan perjalanan ke Taman Ilmu akhirnya selamat tiba di pintu gerbang Kolej Universiti Islam Selangor (KUIS) pada jam 3.55 pm.


(Alhamdulillah ana berjaya sampai ke KUIS ye, ada orang sesat... Tak sampai KUIS, kihkihkih :P)

Terus sms pada budak bucuk, rupanya seorang lagi budak bucuk belum bersiap. Budak bucuk yang seorang tu tunggu ana sedari Zohor lagi. Ya Allah, rasa bersalah sangat. Ana kepenatan teramat di awal pagi Sabtu tersebut, itu yang keluar dari rumah Kak Syifa' pun lewat. Asif jiddan ya habibati. Yang kelakarnya, kehadiran ana, kak Syifa juga Fadilah langsung tak disedari oleh penjaga pintu pagar. Hihihi, masuk melenggang kangkung je tak minta kad matrik langsung! Waaa, senangnya nak masuk. Lepas ni boleh masuk lagi. Mungkin security guard ingat ana dan kak Syifa students KUIS. Wallahua'lam.

Ada tasik yang agak besar... Hihi, ana menunggu 2 budak bucuk di kafe sambil memesan air. Arh... Agak tension dengan Kak Syifa' yang sedari hari Jumaat lagi pok pek je bila ana tengok ais (Kak, aiskrim tu sedap kan? Kuikuikui). Waaaaa, sabar je. Sempat minum sikit je air ais yang dibeli, air limau pula tu. Slurrppp! Selebihnya jadi rezeki Fadilah, redha je lah. Order air panas, huhuhu.


Beberapa minit kemudian, terlihatlah kelibat 2 akhawat berjubah hitam sedang berjalan ke arah kami. Yeyeyeye... 2 budak bucuk dah sampai. Ana pun bangun dan bersalaman dengan 2 budak bucuk, give them a big hug and kiss.

Fakta : Kami berkenalan via Friendster je, dah lama juga berhubung melalui ym/sms/call. First time jumpa, alhamdulillah Allah mudahkan.

Both of them muda dari ana, ana kenal mereka sedari mereka sekolah menengah dan kini sedang belajar di KUIS seorang di bidang TESL dan seorang lagi Pengajian Al-Quran dan Sunnah. Menarik. Keduanya boleh jadi bestfriend di KUIS walhal sebelum ni hanya teman di alam maya. Kalau Allah kehendaki satu perkara, semuanya menjadi. Kan? :)

Cik adik bucuk seorang tu tanya beberapa kali, ajak makan. Ana masih belum lapar, huhu. Sebelum keluar rumah sudah didera dengan ahli baeyt Kak Syifa' untuk makan nasi. Huhuhu. Tetapi bila adik bucuk tanya soalan yang sama berkali-kali, tertanya juga. Akhirnya Kak Syifa' tanya; "Tak makan lagi ke?" Dan adik bucuk jawab "Belum..." Ya Allah, bersalah sungguh ana dibuatnya kerana adik bucuk tunggu nak makan dengan ana. Gagahkan juga la meraikan adik bucuk yang belum makan, tapi ana makan sikit je then paksa Kak Syifa' habiskan sebab ana betul-betul kenyang.


"Makan yang hujung-hujung ni nanti dapat suami soleh..."

Hehehe... Boleh percaya ke dialog ni? Tapi ini la yang selalu ana cakap pada adik-adik bila ana dah kenyang dan nak suruh mereka habiskan. Hihihi. Nakal kan?

Kami bertukar kafe, pergi kafe yang belakang dan alhamdulillah tidak ramai ikhwah (jauh dari kami) dan orang pun beberapa kerat je. Order makanan dan one two three.... Bismillah, makan je lah. Kesian adik bucuk sebab Fadilah was so excited nak tengok muka comel dia. Hehehe. Masa adik bucuk makan, bila buka niqab je terus Fadilah mengintai. Nakal betul Fadilah ni, mesti adik bucuk macam tersiksa je kan jumpa dengan akak haritu.

Both of them keep silent, ana dah tak tahu macammana nak buat mereka cakap. Yang seorang tu gelak je bila ana merapu, yang seorang lagi sepatah dua patah tiga patah perkataan je. Nak tak nak, ana la perlu memainkan peranan untuk bercakap. Keep talk active dan banyak bertanya supaya adik-adik ni bercakap. Huhuhu. Selepas makan, kami ke masjid (ape eh nama masjid dalam KUIS tu? Lupa nak tanya) untuk solat Asar.

Selepas solat, yeyeyeye... Jalan-jalan, ambil gambar dan sembang-sembang. Time ni baru la dengar suara cik Najwa. Haiyok haiyok... Hampir waktu Maghrib, nak tunggu solat Maghrib kami rushing nak ke Rawang sementelah abang Kak Syifa' nak jemput. Jadi, kami pun terpaksa minta diri. Tiba di Stesen komuter, solat Maghrib dan terus balik rumah Kak Syifa'. Elok je sampai rumah kak Syifa', abang kak Syifa' sudah menunggu. Wawawawa... Kenapa cepat sangat.

Fakta lawak: Sampai akhirnya Fadilah tak puas hati dengan cik adik yang seorang tu sebab hingga akhirnya Fadilah tak berjaya nak tengok muka dia. Hihihi... *tersenyum lebar* tak tahu berapa banyak Fadilah candid gambar cik adik yang seorang tu, berkenan agaknya!

"Adik cakap la sendiri nak tengok muka kakak tu..."

Fadilah senyum, tak terkata. Dia susah nak mesra kalau baru jumpa. Take time untuk bermesra, bila dah mesra susah jadinya... (yang ni biar Kak Syifa' pula gelak depan pc)


Terima kasih adik-adikku yang melayan kami semasa ziarah di Taman Ilmu, KUIS. Tak berkesempatan nak jumpa seorang kakak bucuk (jangan marah ea kak). Moga ada pertemuan yang lebih baik, insya Allah. Adik tunggu nak makan nasi minyak sebenarnya nih, hohoho... Tak pe, we plan it later okey! Insya Allah.

Ukhti Nadia, semoga adik enti cepat sembuh ye... Ameen (",) Moga ada jodoh untuk ketemu. RinDu sama kamuuuuu...!

GoOd LuCk buat adikku, Azmah yang bakal menghadapi peperiksaan STPM pada hari esok. Semoga Allah memudahkan dirimu untuk menjawab peperiksaan dengan tenang dan damai, insya Allah. Akak doakan yang terbaik untuk adik. Keep smiling, just reach into your heart and Allah is always there, you are never alone :)

Read more...

17 November 2009

Dah Sampai Jodoh

Bismillahirrahmanirrahim.

Posting ini tidak perlu dibaca oleh mereka yang berhasrat untuk membaca tulisan ilmiah, tulisan ini juga bukan berbentuk ilmiah. Ia hanyalah pandangan peribadi seorang faqirah. Ia juga sebenarnya adalah pemikiran seorang kanak-kanak riang yang belum cukup umur, ia juga hanyalah sudut pandang dan juga kesengalan seorang insan. Kesimpulannya, tulisan ini hanyalah sesuka hati untuk memeriahkan blog dan secara pendeknya orang Perak kata ; meraban teben. Ha, amik ko dah start keluar loghat pelik-pelik nih... Lalala.

Bicara soal jodoh. Wah, sukanya! Sukanya... Ada yang sudah pasang cita-cita dan panjangkan angan-angan. "Aku nak kawin dengan orang yang begini, orang begitu dan begitu serta begini." Bahkan bicara soal perkahwinan juga boleh menjadi satu isu yang sungguh tak lapuk dek hujan panas. Evergreen gitu, bagi mereka yang terasa nak kahwin la. Bagi yang tidak pula berniat nak berkahwin dalam masa terdekat juga masih memanjangkan angan-angan mat jenin mahu perkahwinan begitu dan begini. Terpulang lah, sesekali berangan kan seronok!

Sejak beberapa ketika ini, ana dapat soalan yang pelbagai mengenai Jodoh dan Perkahwinan. Oleh sebab itulah, galak semacam nak menaip tentang jodoh dan perkahwinan. Tidaklah bermaksud ana akan berkahwin dalam masa sehari dua ini, atau tidak juga bermaksud yang ana akan menamatkan zaman bujang pada hujung minggu ini. Posting ini hanya sesuka hati ana untuk menarikan jari jemari supaya boleh ana melayan emosi depan PC. Pada yang tidak sudi, ana tidak pula memaksa untuk membaca. Holalala...

"Macammana lelaki yang enti nak sebagai pasangan hidup (suami)."

Soalan pelik yang buat ana kebingungan, kenapa agaknya sahabat ana tanya soalan begini. Sudah mahu menikahkah dirimu wahai sahabatku? Ana husnudzon saja lah. Melayan je, meraikan sahabat-sahabat dengan kesengalan ana.

"Entahlah... Ana tak pernah meletak apa-apa syarat untuk seseorang menghuni hati ana. Tak pernah pula buat senarai lelaki bagaimana dan begitu begini yang ana mahu jadikan calon zauj. Tak ada jawapan lah soalan ni..."

Bagi ana, realistik! Ana tidak pernah meletakkan apa-apa syarat ataupun ciri-ciri tertentu untuk seseorang lelaki. Belum terfikir barangkali. Bagi ana, tujuan ana untuk MENJADI bukannya MENCARI. Ana yakin, wanita yang solehah untuk lelaki yang soleh. Dan tugas ana hanyalah perlu menjadi solehah agar mendapat yang soleh. Pelik sungguh perangai ana sejak dua menjak ini, kuikuikui.

"Apa takrifan wanita solehah?"

Ana menghantar sms secara rambang dan kepada ramai orang. Macam-macam luahan pendapat sahabat. Ana ukur pada diri ana, entah. Susah nak cakap, semacam tak layak saja diri yang hina dina ini untuk memanjangkan angan-angan pada lelaki yang soleh. Kalau dibiarkan angan-angan, barangkali sepanjang Sungai Nil disyarahkan ciri-ciri calon idaman.

"Ana nak lelaki yang alim dalam urusan agama, tapi ana juga nak dia seorang yang kaya... Kiranya hidup ana tak la susah."

Berkerut dahi ana dengan respon seorang muslimah dalam sesawang internet. Allah... Apabila bersama sepupu, ana seringkali tersenyum mendengar celoteh makcik-makcik dan juga sepupu (perempuan) berbicara mengenai jodoh.

"Aku nak arkitek. Semua cari yang engineer, aku cari arkitek la pulak..."

"Cari orang beriman yang kaya..."

"Aku nak yang macam ni... Aku nak macam yang tu..."

Ana tersenyum. Dalam hati hanya satu ungkapan "Hebatnya..." Iya, ana merasakan setiap orang yang meletakkan ciri-ciri spesifik untuk bakal isteri/suami itu seorang yang hebat! Kerana, dia turut sama meletakkan dirinya sebaris dengan ciri-ciri yang dia letakkan kepada bakal pasangannya. Hebat kerana dia memaksa dirinya supaya lebih bergerak secara produktif. Hebat... Hebat... Kerana ana sangat yakin, pasangan kita adalah sebahagian dari diri kita.

Kerana apa? Kerana ana sangat yakin akan janji Allah yang tidak pernah memungkiri janji bahawa lelaki yang soleh hanya untuk wanita yang solehah.

"Habis tu enti tak terfikir nak berkahwin ker? Memang tak nak kahwin?"

Subhanallah. Terperanjat juga ana dengan soalan ini, sungguh menikam kalbu. Berlagak macho (hahaha) dan pura-pura tenang walaupun hati menggerutu macam nak sekeh-sekeh je orang yang tanya, kui kui kui.

"Dalam setiap perkahwinan itu ada keberkatannya. Keberkatan dalam sebuah perkahwinan itu bukannya bermula dari akad nikah yang termeterai sebaliknya ia bermula sedari sebelum pernikahan lagi. Ana mencari sakinah dalam sebuah baitul muslim, untuk mendapat sakinah ana perlu mencari barakah. Barakah dalam sebuah perkahwinan titik tolaknya ialah keredhaan ibubapa."

Ana pernah berkata pada sahabiah.

"Siapapun dalam istikharah ana, itu belum tentu menjadi pilihan ana. Kerana ana masih punya ummi dan abi yang ana perlu untuk menatang hati mereka, jangan sampai mereka terguris dengan keputusan ana. Apapun yang ana rasa tidak penting kerana kebahagiaan ana bersumberkan keredhaan ummi dan abi, ana hanya akan meraih keredhaan Allah sekiranya mampu menagih keredhaan ummi dan abi. Mereka punya kuasa vito yang ana serahkan untuk menentukan siapakah pilihan mereka itulah yang Allah tetapkan untuk ana. Insya Allah, ummi dan abi seorang yang soleh dan solehah, mereka faham agama dan ana tidak perlu risau dengan keputusan mereka."

Mungkin ada yang tidak setuju dengan pandangan ana, kerana ia hanyalah pendapat peribadi ana.

"Siapa dalam istikharah enti?"

Ana yakin, yang bertanya ini adalah orang yang barangkali baru mendengar talk "Siapa Dalam Istikharahku?" jadi ana husnudzon lagi...

"Biarlah rahsia hati ana menjadi rahsia antara ana dan Allah... Bila termeterai akad dan nikah, insya Allah itulah yang memenangi dalam istikharah ana. Wallahua'lam."

Setiap dari lelaki dan perempuan (wallahua'lam) pasti mempunyai angan-angan mengenai pasangan dan juga bagaimana perkahwinan mereka diraikan. Tema ala tepi pantai, dalam taman, dalam hutan dan pelbagai. Ana bersyukur kerana mempunyai ummi dan abi yang amat terbuka untuk berbicara mengenai apa saja.

"Abi boleh tak kalau kahwin nanti nak buat......." (sensor)

"Abi ikut jer... Tak kisah."

Alhamdulillah. Ana juga pernah mengada-ngada bertanya pendapat orang ramai. Pelbagai reaksi yang ana dapat, tergelak juga dengan pendapat orang ramai tetapi bagi ana, ikut suka hati masing-masing la nak kahwin macammana pun selagi tidak berlaku syirik pada Allah. Tafaddhal...

Ana pernah mengusik sahabiah... "Ana nanti kalau nak kahwin, ana nak pakai warna pink lah..."

Sahabat ana yang tahu dan faham akan ana yang agak taksub dengan warna pink dan ungu menempelak "Eh Syirah, nanti pengantin laki lari gara-gara baju pink baru tahu!"

Ana yang memang terkenal dengan kesengalan yang nyata menambah... "Ah, takde. Kalau tak nak pakai pink, tak payah kahwin." Hahaha... Agak radikal pula permintaan ana. Sangat tidak patut memaksa kaum Adam memakai warna pink yang sinonim dengan perwatakan feminin.

"Kahwin nanti aku nak buat tema ala dalam taman, sure cantik kan!"

Memang seronok rupanya berangan yerk? Entah... Ana menyampuk pula...

"Kalau ana kan, ana lah... Orang lain ana tak tahu la pula. Ana pakai je baju mana-mana yang ada jer, yang pastinya baju tu ana nak pakai berkali-kali selepas kahwin. Baru boleh bangga, riyak dan takbur yang baju ana pakai masa hari perkahwinan boleh dipakai sampai berzaman. Hahaha. Pastikan juga saiz baju tu besar supaya lama boleh dipakai..."

"Enti ni memang sengal lah! Ada ke pakai baju yang sedia ada. Kahwin ni sekali je seumur hidup tau."

"Eh, yakin ker yang kita kahwin sekali seumur hidup? Entah-entah suami nanti kahwin 2 kali ke, 3 kali ke, 4 kali ke..." Sengaja ana mamanaskan situasi.

"Enti sanggup ke bermadu?"

"Hehehe.. Siapa lah kita nak menolak ketentuan Allah. Sanggup atau tidak sanggup, itu bukan urusan yang berada dalam kekuasaan kita. Kita yakin ke hati suami tidak berubah? Kita pasti ke yang Allah akan suburkan kasih sayang hingga nafas terakhir tanpa ada sedikit gelora? Pendekkan angan-angan."

"Tapi kita harap perkahwinan yang satu kekal selamanya kan?"

"Benar. Itu harapan dan doa. Kerana itu pelihara hubungan sebelum berkahwin supaya keberkatan dalam perkahwinan akan kita rasai, manisnya sakinah, nikmatnya mawaddah dan bahagianya dengan rahmah. Boleh memilih tema apa untuk perkahwinan tapi jangan sampai membazir."

"Habistu enti nak kahwin macammana?"

"Enti jangan gelak yer! Ini angan-angan mat jenin ana saja... Selebihnya Allah yang lebih mengetahui. Pertama, ana seboleh-bolehnya tidak mahu menerima hantaran dari pihak lelaki. Kedua, ana tidak mahu menerima wang hantaran dari pihak lelaki. Ketiga, ana tidak mahu tabarruj pada hari perkahwinan, kecantikan itu hak mutlak suami dan dia tidak perlu berbangga dengan kecantikan isteri yang telah halal baginya dan cukuplah kecantikan isterinya hanya untuk dia seorang. Keempat, setidak-tidaknya ana akan meminta izin dari suami (selepas akad nikah la..) untuk memakai niqab supaya... Ana hanya miliknya dan untuknya. Kelima, ada satu permintaan rahsia antara ana dan suami yang menjadi milik ana. Keenam, ana tidak mahu menerima cincin..."

"Mak aih, peliknya enti ni. Kenapa enti tak nak cincin dan pelik kenapa tak nak hantaran.."

"Sebab... pertama ana tidak mahu orang lain menyibuk berapa harga cincin pemberian suami dan keduanya lepas kahwin ana nak minta lebih dari hantaran-hantaran tersebut, ngeh ngeh ngeh."

"Syirah sengal lah..."

Last... Nak buat macammana dah memang sengal. Bicara soal kahwin, ana selalu tergelak dengan angan-angan orang lain. Ana pun turut berangan sama... Hahaha.

Ana seorang yang berpenyakit, macam-macam penyakit yang menghuni badan ana. Ana juga memikirkan perkara yang ngeri-ngeri, berkahwin dengan seorang mujahidin... Pengorbanan tidak sedikit! Kalau ana menjadi sayap kiri pada seorang mujahidin, mujahadah ana perlu diperkemaskan. Ana takut, khuatir, bimbang dan risau sekiranya kehadiran ana sebagai "isteri kedua" yang dimadukan dengan perjuangan suami akan menyebabkan suami tidak berlaku "adil" pada "kami".

Situasi Satu :

Suami seorang yang mujahadah tinggi, sanggup meninggalkan isteri demi sebuah pengorbanan dakwah. Ya Allah, tak layak pun ana nak berfikir sebegini dibandingkan dengan diri yang serba kekurangan. Ana sangat khuatir, sekiranya ana tidak redha ditinggalkan sendirian kala sedang menanggung sakit yang singgah pada tubuh. Ana takut tidak redha dengan suami yang berjuang dan meninggalkan ana kerana ana sentiasa menerima layanan VVIP dari ummi dan abi. Saat ana sakit, abi sanggup untuk tidak out station semata-mata untuk memberi sokongan moral kepada ana. Ya Allah.

Situasi Dua :

Suami seorang yang mujahadah tinggi tetapi sangat kerdil jiwanya. Tidak sanggup membiarkan ana keseorangan menanggung kesakitan. "Maaf zaujah ana sakit ana tidak dapat ke sana." Dan pelbagai alasan yang bakal MENGHALANG perjuangan seorang mujahidin, tak sanggup rasanya. Menjadi sayap kiri pada seorang pejuang, sewajarnya membantu untuk mengukuhkan kedudukan suami, bukan meruntuhkan dirinya.

Kesimpulannya :

Tak tahu nak komen apa-apa, kerana ana hanya seorang faqirah. Kesimpulannya makin bersimpul urat saraf dalam kepala ana, kui kui kui. Ana sakit dan ana memahami keadaan ana. Jadi, setiap kali orang mengada-ngada tanya pasal kahwin, ana rasa macam nak cekik-cekik jer.

Minggu ini minggu terakhir persekolahan. Pasti ramai yang akan menamatkan zaman bujang, TAHNIAH ana ucapkan. Semoga perkahwinan kalian diberkati Allah, kekal sehingga ke Jannah.


Di saat mendayung perahu hidup, terasa terlalu luas perjalanan yang terhampar di depan. Seakan si kerdil di lautan luas. Aku yang faqir, aku yang hina, aku yang sangat mengharap belas ihsan dari Mu Tuhan. Aku yang sentiasa tidak malu mengemis cinta Mu, aku yang sentiasa engkar akan janjiku pada Mu, aku yang teramat mendamba belas kasih Mu... Tuhan, bawalah aku ke daerah cinta Mu agar aku sanggup meredahi lautan luas ini dengan penuh yakin bahawa Engkau setia disisiku sebagai Peneman dan Penguat semangat tika aku rebah. Hanya Engkau ya Allah... Hanya Engkau...

Ana mohon maaf, sekiranya kesengalan ini mengganggu sesiapa. Hanya cebisan dari perasaan seorang faqirah yang rasa nak cekik beberapa individu yang semusim dua ini bertanya soalan pelik-pelik. *_*

Allahummaj'alni hubbak wa hubba man ahabbak waj'al hubbaka ahabba ilayya minal maail baridi. Ameen... :)

p/s: Maaf atas kata-kata yang tidak menyenangkan.

Read more...

16 November 2009

Rehlah Mahabbah

Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah. Ana selamat sampai ke rumah jam 4.30 pm hari ini. Baru teringat nak jenguk blog yang telah ditinggal-tinggalkan. Saja tak nak update blog semasa pengembaraan di Kuala Lumpur kerana ana mencari nur sakinah yang telah dipinjam sekejap dari ana, moga Allah berikan kekuatan buat qalbi untuk terus gagah berdiri. Insya Allah.


5 hari ana menjauhkan diri dari sebarang perkara yang menyesakkan fikiran, tetapi apabila menjejak kaki ke rumah perkara tersebut datang lagi. Tak mengapa, ianya memang perlu diselesaikan segera. Moga Allah berikan petunjuk dari Nya. Insya Allah. (",)

Jazakillah khairan katsira pada ahli baeyt ukhti Syifa'. Juga syukran jiddan-jiddan pada ukhti Syifa atas sesi yang dilakukan dalam komuter. Hik hik hik, sangat la membantu walaupun macam orang bengong je. Hihi, tak pernah dibuat orang sesi macam tu punya gaya. Tak apa la, kita merintis perubahan kan kak?


Insya Allah, ana mahu bercerita mengenai Rehlah Mahabbah yang telah dilakukan di Bukit Cerakah, Shah Alam. Alhamdulillah, Allah permudahkan urusan kami. Awal pagi lagi ahli baeyt ukhti Syifa' menyiapkan bekalan. Bihun Goreng dan juga beberapa menu lain, nugget, buah tembikai, sandwich, air... Kami mahu berkelah kononnya di dalam kawasan Taman Botani Malaysia tetapi malas nak bawa barang-barang tersebut, sampai di Shah Alam jam 10 lebih pagi, kami pun makan di atas kerusi secara berjemaah.

Seronok sangat kerana makan berebut-rebut, hihihi. Berkongsi bekas makan dan minum, menambahkan keceriaan. Alhamdulillah. Kemudian, kami semua masuk ke dalam Taman Botani Malaysia dan membeli tiked. (Dewasa RM3, Kanak-kanak RM1) Sambil menunggu bas yang disediakan tiba, sempat juga kami mengambil gambar. Dan.. Bosan menunggu bas, kami buat huru-hara. Maklum lah, kami melakukan rehlah pada hari Jumaat, tidak ada pengunjung lain. Kebetulannya, hanya kami saja. Maka, semakin huru-hara lah juga.


Setelah bas yang dinantikan tiba, kami menaiki bas... Jeng jeng jeng, pusing seluruh kawasan Taman Botani Malaysia dan hamdalah hati berlagu riang dengan suasana hutan yang dipenuhi dengan pelbagai khazanah alam. Dah la duduk dalam hutan, bila dah ke Kuala Lumpur pun tetap mencari hutan. Hati dah serasi dengan hutan kot, hihi.

Kemudian, driver drop kami di Rumah Empat Musim. Yeayyy! Ini yang paling mengujakan ana. Semasa kami melawat tu musim luruh, suhu sekitar 7-12 darjah celcius. Hihi, lama kami duduk dalam rumah tersebut. Hingga beku hujung jari ana, rasa mengilu juga pembuluh darah ana. Puas bergambar dan menikmati pokok yang ada dalam rumah tersebut, sekitar 30 minit (atau lebih) kami pun keluar dari rumah tersebut. Masya Allah, bengong seketika kepala ana.


Dari sejuk (7-12 darjah celcius) terus kembali ke alam nyata. Statik seketika, tambahan pula cermin mata juga menjadi kabus. Wah, buka cermin mata rasa semakin sakit kepala. Ana tak boleh tidak memakai cermin mata terlalu lama, mata rasa senak jer. Kami jalan-jalan dan terus berjalan hingga Kak Fara dah mula bising suruh ana duduk. Hihihi. (Kak Fara, Kak Mia, Kak Jaja, Kak Aisyah, Kak Mun semuanya ambil berat tentang ana) Kak Syifa' tu puas membebel dengan ana, ngeh ngeh ngeh!

Setelah rehlah di Bukit Cerakah, kami juga berkelah di Taman Titiwangsa. Subhanallah, indahnya. Tak tergambar dihati bila dirai sebegitu. Insya Allah, nanti ana sambung pula cerita ana menjejakkan kaki ke Taman Ilmu... Jeng jeng jeng! Bertemu dengan 2 akhawat, siapakah mereka? Tunggu next posting. Insya Allah.

Salam RinDu...

Read more...

10 November 2009

Damai Bersama Makhluk Fitrah


Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah. Syukur atas nikmat Allah, atas setiap nikmat iman, nikmat islam, nikmat tenang juga damai.

Sudah seminggu tidak mengemas kini blog, sengaja. Hihihi, sengaja tidak menulis. Mencari ruang dan memberi peluang hati bertintakan air mata reda dengan segala kekusutan yang melanda. Innallah hama'ana. Insya Allah.

Entah berapa lama ana 'merengek' pada ummi dan abi. Barangkali satu permintaan yang kelakar bagi orang lain tetapi itulah permintaan ana yang tidak ditunaikan oleh ummi dan abi sehingga sekarang. Akur... Bukan semua yang kita nak, kita dapat. Kan? Insya Allah, Allah gantikan dengan yang kita perlukan. Hihihi.

Ko minta apa Cik Syirah?

Ana minta adik... Huhuhu.

"Alah umi, satu jer lagi. Lepas ada baby satu ni tak minta dah. Janji!" Dengan gaya bersumpah la kononnya.

"Tanya abi lah..."

"Abi... Boleh lah abi. Nak adik... Satu je. Janji, orang yang jaga dia. Orang urussss semua sekali."

"Tak nak la abi... Cukup lah yang duk ada ni. Abi nak tidur malam dengan nyenyak, dah tua ni nak buat amal ibadah pula. Ada anak kecil nanti banyak pula ragamnya. Dah puas urus anak-anak, cukup la."

"Alah abi ni, orang janji orang jaga la... Abi tidur la bilik abi, baby tidur dengan orang!"

Hihi, tak pernah putus asa.

"Tak nak."

"Ok.. Ok..! Kalau tak nak baby, adopt baby!"

Ummi menyampuk... "Haha, kalau ummi mengandung nanti kan buat malu ummi je dengan anak-anak. Sekejap-sekejap ummi cakap 'ummi pening ni, picit kepala.' jap lagi ummi cakap pula 'ummi tak larat...'. Ha, macammana?"

I have no idea, tergelak je la.

Tapi, ana nak adikkkkkk! Tahu, memang sukar untuk abi adopt baby sebab sebelum ni pun memang ana mempunyai adik angkat. Dibela sedari adik angkat itu berusia 11 tahun sehingga 17 tahun. Selepas SPM, abi menghantarnya ke kampung (beliau) dan tidak lagi mahu ambil tahu. Banyak pahit dan rasanya tak ada yang manis. Huhuhu. Jadi, abi serik untuk adopt lagi. Kesian ana kan? Adik bongsu ana dah berusia 10 tahun. Nak timang ala bucuk-bucuk pun tak larat, huhu.

Sesiapa yang rasa-rasa ramai adik tu, bagi la pada ana seorang. Ana janji, seorang je! Tak minta lagi dah. Insya Allah.

Jadi, ana pun membawa sekeping hati yang rindu nak main dengan baby. Hari Jumaat yang lalu abi mengambil cuti jadi selepas solat Jumaat ana kidnap Arissa dan bawa Arissa jalan-jalan. Me keep as baby-sitter. Well done Insyirah, kih kih kih. Kredit diberikan kepada Fadilah yang turut sama menjaga Arissa. Hihi, sweet je. Walaupun Arissa dah 2 tahun 5 bulan tapi OK la dari tak ada kan.

Hari yang amat menceriakan. Buat seketika, terlupa yang hati sedang berkecamuk.

Hari Sabtu, awal pagi lagi dah sediakan makanan kerana kami sekeluarga mahu berkelah di swimming pool. Private pool, jadi hanya kami sekeluarga sahaja tanpa ada ajnabi. Seronok betul, Arissa dalam pool umpama itik jumpa air. Arissa tak berapa nak percaya dengan adik-adik ana, haha. Dorang membuli Arissa, kesian Arissa sampai hampir nak lemas dikerjakan dek budak-budak ni. Akhirnya, Arissa hanya mempercayai ana dan sentiasa grap kuat gila pada tangan ana. Ana pun nakal juga, free hand tak nak pegang Arissa. Hanya cakap "Arissa pegang kuat-kuat..!"

Macam-macam aksi ana buat pada Arissa, pegang bahagian perut dan surut dia wat lagak sedang berenang, ana tutup hidung Arissa dan kami sama-sama menyelam tapi tak la lama pun hanya 2-3 saat je. Ana bawa dia berenang, walaupun sebenarnya sangatla memenatkan. Dah lama sangat tak berenang. Nice time, precious moment with family.

Selepas Solat Zohor, dan sempat terjun semula dalam pool Arissa ajak main buaian pula. Hihi, ana pun naik buaian juga. Sudah-sudah la, penat melayan Arissa. Selepas salin baju, abi ajak ke Ipoh ziarah orang sakit. Bawa Arissa lagi, kidnap dia juga. Tersengguk-sengguk akhirnya tertidur juga di atas ribaan Mahfuzah. Berhenti solat di RnR Simpang Pulai, adik-adik tak tahu macammana nak angkat Arissa. Ana volunteer angkat Arissa, banyak pengalaman dah. Kui kui kui.

Angkat dan terus masuk surau, letakkan Arissa atas alas kain dan bagi botol susu takut Arissa menangis sebab angkat masa dia sedang tidur. Selepas solat, ummi belum selesai solat. Check Arissa, muka dah merah padam kulit terbakar duduk bawah cahaya matahari. Hihi. Sekali ada mak cik tanya;

"Anak ke?"

Gurlp... Erk! Ana muda belia lagi. Huhuhu. Terkedu punya pasal, senyum je la. Mesti mak cik tu ingat memang Arissa anak ana. Arh takde-takde... Ana comel, Arissa comot. Ngeh ngeh ngeh.

Selepas ziarah orang sakit di Ipoh, sampai rumah Tok Bah terus jumpa Mak Ngah.

"Mak Ngah, berat Arissa berapa?"

"15 kg..."

Phewww... Muka comel ana berubah macam cicak berak kapur. Wah, gatal dukung Arissa. Ana tak boleh angkat lebih dari 5 kg inikan pula 15 kg. Memang terasa 'beban' pada tulang belakang, alhamdulillah selepas luruskan badan dengan posisi yang betul atas lantai, sakit semakin berkurangan. Macammana tak susah hati, rehlah mahabbah menghitung detik waktu saja. Moga Allah permudahkan.

Waktu nak tidur malam, Arissa masuk bilik dan ambil selimut, Arissa selimutkan ana. Ana tak layan dia, sedang layan SMS. Kui kui kui... Dia selimut kaki, then dia selimut badan, last dia tarik terus selimut muka ana. Ceh budak ni! Ana buat-buat tidur (tapi tangan duk sms, tah apa-apa) Arissa baring sebelah ana terus jerit "Makkkk" amboi budak ni... "Heyyyy, ini bukan mak la. Ni kakak!" Terus Arissa gelak, dalam hati 'siap ko budak, akan ku kerjakan ko...' muehehe, gerammmmm.


Hari Ahad, nak balik rumah Arissa menangis.

"Mak Ngah, kenapa Arissa menangis?"

"Dia sedih..."

Owh iye tak iye juga, dari Jumaat bawa Arissa jalan. Sabtu bawa ke swimming pool, Ahad seharian duduk dengan dia. Hiba la hati dia bila semua orang balik. Alahai...

Makhluk fitrah, terasa damai tika bersamanya.

Cepat, siapa ada adik lebih sila donate pada ana yang memerlukan. Haha, iklan apa la ni.

Read more...

03 November 2009

Monolog

Bismillahirrahmanirrahim :)

Semoga sahabat-sahabat yang dikasihi semua dalam keadaan iman dan fizikal yang sihat, insya Allah. Pertamanya ana mohon sebanyak-banyak kemaafan lantaran banyak sms yang lambat dijawab atau tidak terjawab sama sekali. Ana tidak sengaja untuk melewat-lewatkan menjawab pertanyaan dari sahabat-sahabat.

Sudah 2 minggu ana trauma untuk memegang hp, maka sudah 2 minggu juga hp berada pada mode silent. Sudah masuk minggu ke-3 hp berada pada mode silent. Pagi ini ana sudah mampu untuk merehatkan minda dari semua yang berlaku sedari 2 minggu yang lalu, agak penat juga kepala dan perasaan yang berperang. Bezanya tiada gas pemedih mata, bom tangan ataupun M16. Hanya berperang dengan kata hati dan kata yang tak terkata.

Pagi Yang Indah... Satu monolog sepi yang santai dan bersahaja, ana tidak mahu sahabat-sahabat resah dengan monolog demi monolog ana sebelum itu. Ana juga mahu menyihatkan fikiran (dan perasaan) agar kesihatan ana turut sama mengalami perubahan yang positif. Ana mahu HaLaQaH CiNta, program rehlah mahabbah bersama akhawat dilaksanakan dalam suasana ceria. Ana rindukan akhawat pada teratak itu, pada seluruh ahli baeyt... Senyuman mahabbah dan sentuhan mesra kami.

Hari ini ana ternanti-nanti seseorang, ngeeee... Menanti orang telekom yang tak sampai-sampai dari semalam. Tak apa lah, penat menunggu ana malas da nak menunggu. Hehehe, hari ini ana menceriakan diri dengan masak. Menu yang simple dan sedap (siapa lagi nak puji kalau bukan diri sendiri, lalalalala).

[1] Sweet Sour Ikan Bawal
[2] Tauhu Masak Cili
[3] Ayam Goreng
[4] Sayur.

Siappppp! Hamdalah, semuanya dipermudahkan Allah.


Setelah selesai masak, rasa macam nak tidur jer sampai pagi esok. Penat sangat, mungkin penat berdiri. Arh.. Mungkin saja :) Sedang merehatkan diri yang memerlukan rehat, saja la tengok Wanita Hari Ini eh jangan lupa Sumpahan Bunian dah habis taw! Lepas ni cerita Nenek Kebaya pula, hihi.

Titttt... (silent mode la katakan)

"Salam, tadi .... tepon.... ngeh3"

Hihi, tengok siapa yang dah terjebak dengan trademark (ngeh ngeh ngeh) ana? Mesti ada yang tak sangka, sebab abi adalah insan yang terjebak tersebut. Hik hik, kesian abi kan. Terpaksa flow ikut rentak anak-anak, yang seorang dengan trademark ngeh3, ada yang trademark "heyyy, ini uncle bob la..." ada yang "apekebendenye laaa" ada pula yang suka "haa...ape dia?" Seolah-oleh dia tak dengar padahal dia dengar tapi dah trademark masing-masing, ikut la. Janji kita happy.

Membaca mesej abi, hish abi ni... Dah duduk tak diam, jap duduk jap berdiri kemudian duduk lagi terus bangun ambil wuduk. Tengok sms yang abi sent tadi, ehhhh betul ke apa yang abi mesej ni. Abi ni saja la tu nak kenekan orang... (husnudzon)

Jeng jeng jeng, saspen je kan... Abi cakap telekom talifon kata tak boleh nak datang, huhuhuhu. Penat je tunggu dari semalam, tak nak tunggu dah. (T_T)

Tiittt... (silent mode... tak di aktifkan bunyi-bunyian lagi)

"...Apabila telah datang meminang lelaki yang kamu (wanita/walinya) percayai akan agamanya dan kejujurannya (amanah); maka terimalah pinangannya. Jika pinangannya ditolak maka tunggulah terjadinya fitnah dan kerosakan yang besar." (HR Tirmizi)

Monolog : Sapa la yang nak kene baling dengan mercun buluh ni, hadoi la.. Tetiba hantar mesej macam ni, ada kaitankah dengan ana?

"... Dan, janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi (darjatnya), jika kamu orang-orang yang beriman." (Surah Ali Imran : 139)

Monolog : La tahzan, innallah hama'ana.

"... dan bertawakkallah kamu kepada Allah yang Maha Hidup (Kekal) yang tidak mati." (Surah Al Furqan : 58)

Monolog : Terkadang tak ada perkataan nak diucapkan kerana tiada kata-kata mampu menafsirkan apa yang sedang ana perangi. Subhanallah, ketenangan itu milik Allah sekiranya mahu menjadi pemilik kepada sebuah ketenangan maka mintalah dari Pemberi ketenangan tersebut, tiada lain dan tiada selainnya... Dialah Allah.

Allahumma nawwir qulubana binuri hidayatik kama nawwamta ardh binuri syams, ameen ya Rabbal alamin. Ya Allah terangilah hati kami dengan nur hidayah Mu sebagaimana Kamu terangi bumi dengan cahaya matahari. Perkenankanlah ya Allah.

Aku kembara kian penat,
Hulurkan izin untuk aku berehat,
Kepada segala yang hampir,
Izinkan aku musafir, kali terakhir...
Jauhku untuk mendekat!

Ana memohon sebanyak-banyak kemaafaan dari sahabat-sahabat yang dikasihi sekiranya ana banyak menyinggung hati dan perasaan kalian dengan berdiam diri. Hehehe, sudah ku bilang di atas 'jauhku untuk mendekat!'.

Semakin jauh ku dari Mu,
Semakin dekat pula Kau menghampiri daku,
Oh Tuhan yang Maha Pengasih,
Siapalah diriku dipandangan Mu,
Semakin cuba ku dekati,
Semakin kuat pula Kau mendugai aku,
Oh Tuhan yang Maha Sempurna,
Kerdilnya diriku dihadapan Mu,
Bagaimanakah nantinya tika berhadapan dengan Mu,
Sudikah Kau menerima hamba Mu yang hina ini,
Ya Allah Kau Maha Pengampun...

"Bila kita sayang seseorang, kita bukan hanya nak dia bahagia di dunia kerana dunia hanya sementara. Kita mahukan kebahagiaan padanya dunia dan akhirat. Bahagia dengan kehidupannya, dia bahagia bila kembali pada Tuhannya. Kalau kita hanya berikan bahagia di dunia dan akhirat kelak kita yang mengheretnya ke neraka Allah, itu bukan cinta tapi penganiayaan yang sangat menghinakan mereka di depan Tuhan. Nau'zubillah." - Ukhti Balqis -

Ku merintih disisi Nya, agar Jangan Pisahkan Aku dan 'Dia'. Kerana saat ini, hanya 'dia' yang menguatkan langkah kaki untuk terus melangkah, istajib do'a ana...

"Semua yang berada di langit dan yang berada di bumi bertasbih kepada Allah (menyatakan kebesaran Allah). Dan Dialah Yang Maha Kuasa atas segala sesuatu." (Surah Al-Hadiid : 1)

Titipan Untukmu :

Wahai wanita solehah,
Jangan dirisau akan jodohmu,
Kerana muslimin yang bijaksana itu,
Tidak akan terpaut pada wanita,
Hanya kerana kecantikan,
Senyuman, bicara manja yang menggoda,
Atau pujuk rayu yang boleh meruntuhkan imannya,
Sesungguhnya lelaki itu pemimpin wanita,
Andai belum sampai juga rezekimu,
Anggaplah bahawa lelaki yang dinantikan itu,
Sedang membina sahsiah kepimpinannya,
Bagi memimpin dirimu,
Kerana pada wanita itu pasti ada kekurangannya,
Dan lelaki yang benar-benar layak pasti hadir,
Untuk melengkapkan kekurangan pada dirimu.

(Diambil dari *Diam Seorang Gadis*)

~*~ Salahkah Dia? ~*~

Dia hanya manusia biasa, ciptaan Tuhan yang Maha Pengasih Penyayang. Dia manusia yang dikandung dalam kolam cinta dan dilahirkan demi tugas yang istimewa. Sebagai khalifah Allah, sebagai pembawa agama Allah... Dia hanya hamba Allah yang lemah, tak berdaya tanpa pertolongan dari Tuhan Yang Maha Berkuasa.

Namun, dia juga menjadi fitnah dunia. Pesan Rasulullah yang dirindui sentiasa menjadi amaran pada seketul darah bernama hati. Wanita itu fitnah, apabila keluar dari rumah maka mendongaklah syaitan kepadanya. Nauzubillah. Wanita itu hiasan dunia, seindah hiasan adalah wanita yang solehah. Begitulah pesan Rasul junjungan buat para muslimah.

... Ya Tuhan, sesungguhnya aku telah menganiaya diriku sendiri, kerana itu ampunilah aku... (Surah Al-Qashash : 16)

Kolam air matanya tertumpah, dia mencari ayat-ayat Nya dalam memujuk diri. Entah bila kan hadir sebuah senyuman pada sirna kegelapan malapnya hati. Hanya Tuhan yang Maha Tahu apa yang tersirat buatnya nanti. Dia ingatkan kembali dirinya, imannya, hatinya dan akalnya.

... Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah kecuali orang-orang kafir. (Surah Yusuf : 87)

... maka Kami telah memperkenankan doanya dan menyelamatkannya dari kedukaan. Dan demikianlah Kami selamatkan orang-orang yang beriman. (Surah Al-Anbiya’ : 88)

Astaghfirullah hal azhim. Tiada sebarang impian mahupun matlamat mahu menjadi racun yang membunuh pada pokok yang sedang subur membesar. Dia tidak mampu menolak ujian demi ujian yang Allah datangkan kepadanya. Dia hanya manusia biasa, manusia yang lemah dan jahil, hina disisi Tuhannya yang Maha Perkasa.

Ya Tawwab... Ampunkan dosa-dosanya, jadikan dia seorang hamba yang taat pada perintah Mu. Ampunkan dosa-dosanya. Hijabkan hatinya.

Ya Rahman... Hijabkan mereka dari memandang dia, hijabkan para mujahideen yang menggalas agama Mu di medang juang dari memandang segala yang mendatangkan kemarahan Mu, moga dengan ini menjadikan dia aman dalam pemeliharaan Mu.

Bukan dia jual mahal. Apakah mereka membandingkan dia sebagai barang dagangan di dunia ini? Bukan dia sombong. Apakah mereka lupa wanita itu menjadi senjata syaitan laknatullah yang melalaikan hamba-hamba Nya yang berjuang? Senjata para musuh Islam untuk melemahkan jiwa para pejuang? Bukan dia angkuh. Apakah mereka lupa untuk tawakkal pada Nya dalam pengharapan sebuah penantian?

Dia bukan bidadari dunia, dia hanya seorang insan yang mengharapkan cinta dari Tuhan yang menciptakannya dengan penuh kasih sayang. Dahulu... Dia sering meraih simpati dari sahabat-sahabat sefikrah, akal yang dangkal disalut iman senipis bawang membuatkan dia sering buntu membuat keputusan. Kini... Seiring masa berputaran, pengalaman dari sebuah pengembaraan menjadikan dia semakin kenal apa itu pengharapan sebuah pengaduan pada Tuhan.

... dan jika kamu menghitung-hitung nikmat Allah, nescaya kamu tidak akan mampu menghitungnya... (Surah Ibrahim : 34)

Subhanallah. Rahmat Ilahi sentiasa memberi harapan pada Nya. Hidup ini bererti, usah dikelamkan dengan tangisan kedukaan. Usir kegelapan hati, hadirkan cahaya Ilahi. Istikharah dan tawakkal pada Allah, ungkapkan cinta dalam rias cahaya. Kesamaran hati dipuput angin, sudah berlalu pergi. Indahnya aturan Ilahi.

Istikharah lagi...

Masih ingat ingatan demi ingatan dari seorang teman, usah terlalu fikirkan sesuatu perkara. Hanya dengan taqwa kepada Allah, kamu akan diberikan jalan keluar dari masalah. (Surah At-Talaq : 2) Itulah indahnya warkah dari Tuhan. Tingkatkan iman, pasakkan hati dengan taqwa pada Tuhan. Moga ditunjukkan jalan yang diberkati Allah, bahagia dunia dan akhirat.

Mudah-mudahan dia sabar dalam sebuah penantian. Saat dia menyepi bukanlah dia sepi, saat dia bersendirian bukanlah dia bersendiri, saat dia kedukaan bukanlah dia berduka, saat dia kesunyian bukanlah dia sunyi kerana dia punya Tuhan yang sentiasa memujuk dengan cara dan kehendak Nya.

Alhamdulillah.

Salahkah dia memilih jalan ini? Bukan dia berhasrat membiarkan hamba-hamba Nya berduka dengan keputusan nya. Bagi mereka yang tak melalui, pasti berfikir biarkan hamba-hamba Allah itu memujuk hati sendiri, usah pedulikan, usah hiraukan. Andai mereka ditempat hamba-hamba Allah itu, apakah jawapannya masih sama? Mungkin sudah diberikan pelbagai gelaran padanya: jual mahal, sombong, dan macam-macam lagi.

Perlukah dia menjatuhkan dirinya hanya untuk dipandang sebagai jualan murah dan sangat peramah pada mereka? Tentu TIDAK! Kerana dia masih ingat akan amaran Tuhannya: dan katakanlah kepada wanita beriman; tundukkanlah pandangannya dan peliharalah kehormatannya. Allah masih memujuk hatinya dengan ayat-ayat cinta bahawa wanita yang baik untuk lelaki yang baik.


Siapa pun 'dia' di dalam monolog ini, semoga Allah melorongkannya ke jalan yang membawa kepada Tuhannya. Ameen. :)

Read more...

Resepi Ringkas

Wedges Cik Insyirah

Bahan-bahan :


Ubi Kentang - setengah kilo
Tepung Goreng Kentucky (Adabi) - 1 kotak
Telur Ayam - 1 biji
Mayonis
Cili Sos

Cara-caranya :

[1] Kupas kentang dan potong panjang-panjang.

[2] Letak kentang yang siap dibasuh dalam basin (atau bekas)

[3] Taburkan Tepung Goreng Kentucky dalam basin di atas kentang secukupnya.

[4] Pecahkan telur dalam bekas lain dan kacau dengan garfu sehingga bercampur telur kuning dan putih.

[5] Masukkan telur ke dalam basin dan gaul sehingga rata.

[6] Panaskan minyak, goreng, hidang.

[7] Susun atur kentang yang siap di goreng, letakkan mayonis dan cili sos.

Kalau tak nak letak mayonis dan cili sos di atas kentang, boleh la cicah dalam sos macam makan cucur. Ngeh ngeh ngeh.


* Sesuai dijadikan makanan dimasa senggang bagi mereka yang tidak berniat untuk menguruskan badan. - Harap maklum -

p/s: Kalau tak nak guna Tepung Goreng Kentucky, mungkin boleh guna tepung gandum tetapi hasil dan rasanya tidak sama :)

Read more...

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO