"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)

27 March 2008

Malang Tak Berbau

21 Mac 2008 yang lalu, ana jumpa dengan Haji Amin untuk beberapa urusan. Abi amanahkan ana je untuk jumpa Haji Amin sebab keadaan abi tak mengizinkan, maka abang cik yang teman ana. Last minutes, adik pula nak ikut. Ok la tuh, nanti kalau tak ada parking boleh la adik temankan ana jumpa Haji Amin in case abang cik tak dapat keluar dari kereta.

Alhamdulillah, semua urusan beres. Syukur pada Allah yang memudahkan urusan... dalam perjalanan nak balik, singgah beli roti bun untuk abang cik dan adik. Kalau masuk dalam kereta, memang tak ada aktiviti lain selain makan. Musykil betul...

Dalam perjalanan nak balik rumah, dah dekat nak sampai rumah pun... Tiba-tiba kereta berpusing dan uncontrolled. Mungkin sebab jalan berlopak dan kebetulan hujan renyai-renyai. Allahuakbar, ana terkebil-kebil dah. Untuk mengelakkan kereta terlajak (masuk dalam gaung) maka, abang cik dengan izin Allah pusing stereng kereta ntah macammana terus langgar bukit. Allahuakbar, ana dah berderau darah...

Betul-betul dekat selekoh tajam, makanya... Nak pusing kereta yang kelihatannya berpusing 45 darjah dari arah jalan sebenarnya memang slow motion. Dan sedang nak kembalikan posisi kereta pada jalan, tiba-tiba datang satu kereta bertentangan dari arah ana dalam kelajuan yang mengerikan ana. Mataku terbeliak, ana terus istighfar dan beberapa inci lagi je nak kene kereta. Allahuakbar, tak dapat nak dibayangkan macammana situasi tersebut.

Terus kena heart attack sebab terlampau terkejut, ya Allah tak bernafas beberapa ketika. Abang cik betul-betul panic, cepat-cepat nak dipegang tangan ana. Belum sempat buat rescue (dah biasa dengan kerenah ana... huhu) ana dah pun pengsan. Nak patah balik ke hosp memang dah jauh. Terus betulkan posisi kereta dan vrommmmm... Singgah umah kawan abang cik, pun ana tak sedar-sedar jugak. Terus bawa balik rumah...

Sampai rumah, abi tengok ana yang sememangnya lembik dan pucat yang amat-amat terus ‘mandikan’ dengan air zam-zam. Allahuakbar... Sedar pun macam tak sedar je, hohoho... Kata abi, dah macam berada di alam lain. Terus paksa minum air zam-zam secawan, baru la ana boleh bercakap. Sebelum tu, tanya apa pun mata asyik tertutup. (Separuh sedar: kes biasa je nih. Hehe) Dah dipaksa teguk zam-zam baru la boleh bercakap, kuasa Allah...

Allahuakbar, sampai sekarang pun masih trauma lagi... Hihihihi... Walaupun hakikatnya tak ada luka kecil (apatah lagi besar) tapi hentakan kuat memang buat ana sakit beberapa hari. Dengan tulang rusuk yang baru sembuh dari bengkak, bronchitis yang baru pulih, buatkan ana hanya dapat tidur dalam keadaan duduk. Allahuakbar... Dari Allah kita datang kepada Nya kita dikembalikan.

Wamakaru wamakarallah wallahu khairul makirin.

Read more...

18 March 2008

Terima Kasih Ya Allah

Puji-pujian buat Pencipta Yang Esa, yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Salam buat Nabi Junjungan mulia dan keluarga serta sahabat baginda. Betapa indahnya kemanisan dalam jalinan ukhuwah, betapa mekarnya rindu yang berputik, dianyam dengan rasa kasih sayang yang semakin bertaut erat. Ya Allah, kekalkan kami dengan nikmat iman dan Islam berpanjangan. Sesungguhnya inilah nikmat yang paling berharga dalam hidup!

Syukran wa jazakillah khairan buat Ukhti Nor Atiqah atas kesudian untuk bertemu dengan ana. Pertama kali bersua, subhanallah tak tergambar perasaan ana. Tak tahu bagaimana nak di coretkan keindahan perasaan kala bertemu mata dengannya. Allahuakbar, semuanya dengan izin Allah semata-mata. Syukur pada Mu ya Rabb.

14 Mac 2008 menjadi tarikh istimewa buat ana. Tercipta mekar sejarah bertemunya dua hati yang bertaut kerana Allah semata-mata. Semoga keindahan jalinan yang tercipta disuburi dengan iman dan taqwa kepada Allah, insyaAllah. Uhibbu lillahitaala... Moga Allah pelihara ukhuwah ini selagi kita memelihara hubungan dengan Nya.

Sepanjang perjalanan dr Sg. Buloh – Seremban, ana banyak menghabiskan masa dengan membaca. Sesekali melihat jendela komuter, menikmati panorama alam semulajadi. Subhanallah, terkandung berjuta rahsia di sebalik setiap sesuatu perkara. Terasa ana diperhatikan sekian lama, ana sedaya upaya mengelak dari bertembung mata dengan mata yang sedari tadi melihat ana. Ya Allah, jauhkan ku dari fitnah dunia.

5 jam berbual dengan ukhti, alhamdulillah. Itu sudah cukup buat ana, huhu walaupun hakikatnya masih banyak yang ingin dibicarakan. Hehehehe, kita rancangkan pertemuan lain selepas ini ya habibati..! InsyaAllah.

Sepanjang perjalanan dr Seremban – Sg. Buloh, ana meneruskan pembacaan sambil menikmati alunan lagu-lagu yang bisa menggetarkan perasaan. Bagus sekali dalam proses mentarbiyah hati, insyaAllah. Alhamdulillah, berjaya habiskan sebuah buku sepanjang dalam komuter. Dan sebahagian lagi, ana habiskan dengan menikmati panorama alam. Kesesakan lalu lintas di kota metropolitan!

Masa yang berlalu, ana isikan dengan rintihan pada Nya. Doa musafir insyaAllah mustajab. Di sisip dengan zikrullah dan istighfar. Perasaan ana makin hiba memikirkan apa yang berlaku, tiadalah dayaku melainkan dengan pertolongan dari Mu ya Allah. Ana dongak ke langit, subhanallah sekali lagi hati ana bergetar... Pelangi indah dan juga... Allahuakbar, benar ke apa yang dilihat atau sekadar khilaf pandangan mata ana. Moga Allah tunjukkan.

Terima kasih ya Allah kerana menemukan diri ini dengannya...

Read more...

17 March 2008

Sebening Hati


Qiam berdiri
Diam sunyi
Aku menghadap Ilahi

Dalam halus membisik bicara
Tutur begitu tartil membaca
Sungguh aku ingin sekali merasakan
Hancur luluh hati kala membaca ayat-Mu

Gentar dan cemas takutkan-Mu
Pada azab yang dijanji, pada tanzir yang diberi
Namun, kemarau sungguh hati ini
Untuk menghadirkan rasa sebegitu
Apatah lagi kalau
Untuk mengempang air mata
Menitiskan entah bilakan lagi

Bagaimanalah ibadah dapat membekas
Bagaimanalah hati tidak mengeras

Sungguh aku merasakan
Bersilir-silir pawana Rahim-Mu
Tembus ke ladang hati
Gemburkanlah Ya Allah
Kurniakanlah cinta-Mu padaku
Agar aku dapat mencintai-Mu
Dan merasai manis lazatnya ibadah ini

Read more...

12 March 2008

Sendiri...


Sendiri
Melewati bening malam
Berteman sang cengkerik menyanyi bait-bait zikir
Tak henti memuji Tuhan

Menggesek biola jemari kakinya
Bagai membilang butir-butir tasbih
Entah berapa panjang zikirnya malam ini,
Mungkin setelah tahmid dan takbir
Dipuji-puji lagi Tuhan
Dengan tasbih yang mengasyikkan
Dengan harap dan raja’
Pada kasih sayang Allah

Bukankah Allah sudah memberitahu kita
Kalau bukan kerana sang unggas dan haiwan melata
Juga kerana kasihkan tumbuhan
Nescaya titis hujan takkan membasah kanvas bumi
Lantaran dosa manusia
Manusia seperti aku

Read more...

07 March 2008

Kisah Seorang Hamba




Adalah seorang hamba Allah nie,dia pergilah bersiar-siar di tepi hutan. Sedang dia menghirup udara rimba yang segar itu, tetiba dia terdengar satu bunyi... bunyi... aauuuuuuuuummmmm!!!!!!! Bunyi harimau yang kelaparan dan hanya menunggu mangsanya saja. Jadi si hamba Allah nie pun lari untuk menyelamatkan diri. Harimau tu kejar hamba Allah ni sebab dia lapar sangat. Harimau tu kejar, kejar, kejar dan kejar. Hamba Allah ni punyalah takut, berlari lintang pukang.

Sempat juga dia berdoa agar dia diselamatkan daripada dibaham dek harimau tadi. Dengan kuasa Allah diperlihatkan sebuah perigi di depan matanya. Jadi untuk menyelamatkan diri si hamba Allah nie pun terjunlah ke dalam perigi. Perigi tu ada tali dan sebuah timba. Si hamba Allah ni bergayut pada tali tu. Tali tu pendek jer. Jadi dia bergantungan ditengah-tengah perigi. Di mulut perigi harimau yang lapar itu menunggunya. Si hamba Allah ni pun berfikirlah macam mana nak selamatkan diri,sambil berdoa pada Allah agar dia diselamatkan. Tengah dok pikir cam ner nak selamatkan diri tetiba terdengar kocakan air berbunyi di bawah perigi.

Aaaaaa!!! Ya Allah... lagilah seram dibuatnya. Nak tahu apa ader kat bawah tu? Ada dua ekor buaya yang kelaparan. Apalah nasib, dah jatuh ditimpa tangga. Lagilah takut Si hamba Allah ni. Atas ada harimau, bawah ada buaya. Semakin takut dan risau. Tengah berfikir untuk mencari jalan keluar,tetiba keluar seekor tikus putih dari lubang celah-celah perigi, naik ke atas ikut taliy ang hamba Allah tue bergayut. Sampai kat atas tikus tu gigit tali tu pulak.

Cis, kurang ajar punya tikus. Alaahhhh...camner ni? Pas tu kuar lagi sekor tikus warna hitam. Naik mengikut tali tadi,cit! cit! cit! sampai kat atas. Tikus hitam tue pun gigit tali tu. Cis,lagi satu. Macam mana aku nak buat ni... habislah jadi mangsa buaya. Berfikir lagi. Kalau naik ke atas kena makan dek harimau. Kalau tunggu, tali putus dan jatuh ke bawah kena makan dek buaya. Macam mana nihhh... Sedang hamba Allah tu berfikir camner utk selamatkan dirinya, tetiba... terdengar satu bunyi …uuuuuuuuuuuuu... bunyi lebah bawa madu. Si hamba Allah ni pun mendongak ke langit, melihat lebah yang sedang bawa madu.

Tetiba setitik madu terjatuh dan terus masuk ke dalam mulut si hamba Allah ni tadi. Punyalah nikmat sehingga tidak terkata. Hamba Allah tu kata."Fuh manisnya madu ni, tak pernah ku rasa semanis ni. Sedapnya. Subhanallah, sungguh sedap." Kerana setitik madu si hamba Allah tu lupa pada harimau yang sedang menantinya di mulut perigi dan buaya yang menantinya di bawah.

Kalau semua nak tahu, Si hamba Allah itu adalah kita semua. Harimau yang mengejar itu adalah maut kita, ajal memang sentiasa mengejar kita, so,sentiasa la beringat-ingat. Dua ekor buaya tue adalah gambaran malaikat Mungkar dan Nakir yang menanti kita di dalam kubur nanti. Tali tempat hamba Allah tue bergayut tadi adalah jangka hayat kita, kalau pendek talinya maka panjanglah umur kita, dan kalau panjang talinya maka pendeklah umur kita.

Tikus putih dan hitam tu adalah dunia kita siang dan malam yang sentiasa menghakis umur kita. Kan tikus tu gigit tali tu... Madu yang jatuh setitik ke dalam mulut hamba itu tadi adalah nikmat dunia. Bayangkan setitik saja madu tu terjatuh ke dalam mulut, dia lupa pada harimau dan buaya tu. Macam kitalah, bila dapat nikmat sikit lupa pada Allah. Waktu susah, barulah nak ingat pada Allah. Astaghfirullah.

Read more...

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO